Friday, April 06, 2007

The Turning Paths

In the Uncharted Path I offered a few thoughts about dreams. You may want to read it if you have weird dreams lately. Now, let's share thoughts about path of life, fate, and luck.

How could an architect be a founder of a pharmaceutical company? How could we be staying in a city or country where we live now? How many turning points we have ever experienced that changed the course of our lives? Were they just coincidences, or part of the grand designs, imprinted already in our soul.

Quite often it starts with an inspiration, an electrical spark in our brain that generates ideas. We could be inspired after reading article or books, meeting people, seeing movies or being in nature, experiencing different situations.

An architect student got a job as a medical representative, because his friend's brother happened to work in a pharmaceutical company. He then became a trader before establishing a pharmaceutical factory. Did he get the job because of mere luck? It might be. It started with an idea though, for a survival reason, that he needed a job.

My attachment with Bimbo, a group band from Bandung, inspired me to study at ITB. However, I wanted to be a nuclear engineer, but I found myself studying at the department of pharmacy. I wanted to merry an "abc" lady, but I ended up with a "def" girl. There were turning paths in our lives, sometimes quite phenomenal.

A pickpocket turned to be a general. Correct, it's Nagabonar 2 movie. In real life it's the other way around. What has made Tukul Arwana becomes so famous and rich? Is it fate?

Here's a sufi story:
A certain man asked the famous Mulla Nasrudin, "What is the meaning of fate, Mulla?"
Mulla replied, "Assumptions."
"In what way?" the man asked again.
Mulla looked at him and said,
"You assume things are going to go well, and they don't - that you call bad luck.
You assume things are going to go badly and they don't - that you call good luck.
You assume that certain things are going to happen or not happen - and you so lack intuition that you don't know what is going to happen.
You assume that the future is unknown.
When you are caught out - you call that Fate."


Whatever and whoever we are today, wherever we live now are results of tens or maybe hundreds of turning moments in our lives. It might start with an idea, ended with decisions on choices and execution of the decisions changed the directions of our lives. In some instances we just accepted the decisions and followed the directions that had been prepared for us.

The future will be affected by obsession and passion that we have today or will be created tomorrow. Let's be careful with ideas, as good or bad luck are something that we have always been dreaming passionately before.

So, what are the turning paths that have brought us like what we are today?


Precious Comments
aribowo said...
kalo menurut saya, apa yang terjadi pada kita hari ini adalah buah dari pemikiran kita kemarin,dan terkadang kita gak sadar atau udah lupa dengan apa yang pernah kita pikirkan akan diri kita sebelumnya
11:26 AM
setuju, dan kita sering mengabaikan atau gak sempat berhenti sejenak untuk memanggil dan mengkaji file2 di soft-storage di kepala kita untuk mengambil pelajaran darinya.

Barry said...
This posting reminds me of my experience while volunteering at a public kitchen that serves homeless people.
I had many valuable conversations that helped me realize how fragile lives can be.
I remember I had a conversation with a gentleman who had traveled around the world, had a family of his own and used to teach at a college.
Because of alcoholism he had to lose his money, job, and ultimately his family.
At that time, he aged about 60 years old and had to struggle living on the street.
He told me how pathetic his life was, especially when he had to give up something that should had meant the most for him.
Though, life for him was not as nice as he hoped it would be, but he gained something that he otherwise didn’t have.
He shared with me how his past helped him to be more grateful of all the things he used to have
I don’t know the right map or guides for anyone to go through life without experiencing any challenges or roadblocks that prevent us from getting the things we really want or dream about.
However, I do believe that those challenges and roadblocks are there to help and shape us to become the best people we can be.
12:36 PM
Thanks for sharing the valuable lesson. Each of the mo-limo, maling-madon-madat-mabuk-main (steal-adultery-drugs-drink-gamble), has a tremendous potential to bring people down to the street, become nobody. The challenge is that we are all blessed with everything, good and bad traits, and that we can't be strong at everything.

Endang said...
apapun kita hari ini, harus disyukuri karena memang hidup itu penuh impian,obsesi, akhirnya menjadi kenyataan2 yang seringkali berbeda dari keinginan.
itulah mengapa kita perlu bersikap hati2 dalam tiap langkah kita.
7:52 PM
yoi jeng, karena bermulanya dari pikiran, maka imajinasi menjadi penting, memori pun perlu dijenguk untuk memahami konsekuensi keputusan yang diambil ketika menghadapi berbagai persimpangan hidup. rasa syukur hendaknya tidak menghalangi upaya untuk suatu perjuangan yg lebih keras

Tina said...
hehe.. same with my bro.. he really want to marry with "abc" gurl, but now he *in bed* with "def" gurl..
so? Proost.. (proost means cheers in Deutsch)
2:00 AM
itu crita cinta monyet waktu di sma koq jeng yg gak pernah kesampaian, lantaran gak punya nyali :D. uniknya waktu udah kuliah pernah lihat dianya jalan sendirian di simpang dago, tapi mulut dan kaki ini gak bergerak untuk mendekat untuk menyapa; hmmmm, bisa lain critanya kalau itu kejadian.

NiLA Obsidian said...
obsesi mempengaruhi alam bawah sadar
sadar pikiran kita....
pencapaian kita saat ini sedikit banyak ada obsesi yg berperan...
kadang kita sendiri yg ga bisa ngendaliin obsesi yg positif dan negatif dlm kehidupan kita.
"I wanted to merry a "abc" lady, but I ended up with a "def" girl"
xixixixixixixi...
masih punya obsesi terpendam dong?
9:00 AM
ya nggak lah jeng, yang benar adalah obsesinya udah dipendam, dikubur. hmmmm, jadi kalo aku punya obsesi punya rangeRover bisa2 jadi kenyataan neh :D

Larasati said...
obsesi dan impian memberikan motivasi untuk mewujudkan cita2 dalam dunia nyata.Hidup terlalu penuh dng obsesi sepertinya akan banyak menuai kekecewaan juga karena tidak semua sesuai dng impian, tapi asal bisa menerima dengan lapang dada obsesi dan impian akan menjadi semangat hidup. :D
11:49 AM
kebanyakan obsesi jadi puyeng ya jeng; yg fokus saja kali ya, jadi lebih besar probabilitasnya untuk kecapai. takut kecewa jika obsesi gak tercapai menurutku sangat berbahaya, karena membuat orang paralisis, lumpuh, gak brani berpikir apalagi bertindak.

Nieke,, said...
yah, itulah yg namanya takdir.. kita cuma bisa berencana.. Sang Khaliq juga khan yg nentuin endingnya..
jadi alhamdulillahin aja apa yg terjadi dan kita dapatkan saat ini.. percaya aja, kalo udah dilakukan sepenuh hati dan sungguh2, berarti mmg inilah akhir yg memang harus kita dapatkan ;)
4:02 PM
iya, iya, stuju; jadi toefl-nya harus 500 lebih ya, ayo sungguh2 brusaha...

Kurai Tenshi said...
awas loh kalo mama baca..
ntar tiap "abc" girl di-sensi-in..
wokwokwok..
aahhh.. smuanya ngikutin arus ajalah.. kalo ada cabang ya dipilih.. kalo udah dipilih ya tinggal ngikutin arus lagi sampe ktmu cabang lagi,,
5:09 PM
he....he...., maap ya mommy. trus dimantepin kul-nya ya say.

-FM- said...
turning paths-ku udah kebanyakan, jadi nggak bisa ditrack lagi mas yang mana yang paling berpengaruh. rasanya semuanya ngaruh.
anyway, i'm so glad i'm here today.
have a nice weekend ya mas.
2:24 AM
iya jeng, udah gak kehitung belokan hidup yg dilewati, meski kadang ada satu atau bebrapa turning points yg benar2 ngaruh. met wiken juga jeng, hope you enjoy it. btw, i really like posting about your father. it touched my heart.

Ira said...
inget zaman dulu,pernah ikut MLM yang harus fokus for your dreaming..kemana2 bawa gambar tempat liburan yang dipengenin, mobil mewah, rumah mewah, dll. katanya biar fokus. denger berpuluh2 kaset ttg kisah sukses. Byk yang ambil ujungnya aja..sukses..tapi gak ada usahanya.pemanfaatan bawah sadar yang salah arah. untung cepet bangun 'n mencari realita, visi, dan misi tanpa mimpi.
9:19 AM
ho'oh jeng aku stuju tentang mlm itu; banyak yg dipompa rasa pd-nya sampai menggelembung dan mau melakukan hal yg gak lazim; jarang ada sukses yg bisa dicapai sebagai kerja sampingan.

amellie said...
Hmm.. this one reminds me of my dad who was a poor History student... and managed to get a clerical job in a furniture company... then made his way straight to founding his own company... I think it's just amazing :) Everything's from scratch, without the help of his parents (even a single cent).
6:28 PM

To get updates on the Aroengbinang Project, subscribe feeds here.

11 comments:

  1. kalo menurut saya, apa yang terjadi pada kita hari ini adalah buah dari pemikiran kita kemarin,dan terkadang kita gak sadar atau udah lupa dengan apa yang pernah kita pikirkan akan diri kita sebelumnya

    ReplyDelete
  2. This posting reminds me of my experience while volunteering at a public kitchen that serves homeless people. I had many valuable conversations that helped me realize how fragile lives can be. I remember I had a conversation with a gentleman who had traveled around the world, had a family of his own and used to teach at a college.

    Because of alcoholism he had to lose his money, job, and ultimately his family. At that time, he aged about 60 years old and had to struggle living on the street. He told me how pathetic his life was, especially when he had to give up something that should had meant the most for him. Though, life for him was not as nice as he hoped it would be, but he gained something that he otherwise didn’t have. He shared with me how his past helped him to be more grateful of all the things he used to have

    I don’t know the right map or guides for anyone to go through life without experiencing any challenges or roadblocks that prevent us from getting the things we really want or dream about. However, I do believe that those challenges and roadblocks are there to help and shape us to become the best people we can be.

    ReplyDelete
  3. apapun kita hari ini, harus disyukuri karena memang hidup itu penuh impian,obsesi, akhirnya menjadi kenyataan2 yang seringkali berbeda dari keinginan. itulah mengapa kita perlu bersikap hati2 dalam tiap langkah kita.

    ReplyDelete
  4. hehe.. same with my bro.. he really want to marry with china gurl, but now he *in bed* with Mandailing gurl..

    so? Proost.. (proost means cheers in Deutsch)

    ReplyDelete
  5. obsesi mempengaruhi alam bawah sadar
    sadar pikiran kita....

    pencapaian kita saat ini sedikit banyak ada obsesi yg berperan...

    kadang kita sendiri yg ga bisa ngendaliin obsesi yg positif dan negatif dlm kehidupan kita.

    "I wanted to merry a Chinese lady, but I ended up with a Mandailing girl on my bed"

    xixixixixixixi...
    masih punya obsesi terpendam dong?

    ReplyDelete
  6. obsesi dan impian memberikan motivasi untuk mewujudkan cita2 dalam dunia nyata.Hidup terlalu penuh dng obsesi sepertinya akan banyak menuai kekecewaan juga karena tidak semua sesuai dng impian, tapi asal bisa menerima dengan lapang dada obsesi dan impian akan menjadi semangat hidup. :D

    ReplyDelete
  7. yah, itulah yg namanya takdir.. kita cuma bisa berencana.. Sang Khaliq juga khan yg nentuin endingnya..

    jadi alhamdulillahin aja apa yg terjadi dan kita dapatkan saat ini.. percaya aja, kalo udah dilakukan sepenuh hati dan sungguh2, berarti mmg inilah akhir yg memang harus kita dapatkan ;)

    ReplyDelete
  8. awas loh kalo mama baca..
    ntar tiap chinese girl di-sensi-in..

    wokwokwok..

    aahhh.. smuanya ngikutin arus ajalah.. kalo ada cabang ya dipilih.. kalo udah dipilih ya tinggal ngikutin arus lagi sampe ktmu cabang lagi,,

    ReplyDelete
  9. turning paths-ku udah kebanyakan, jadi nggak bisa ditrack lagi mas yang mana yang paling berpengaruh. rasanya semuanya ngaruh.

    anyway, i'm so glad i'm here today.
    have a nice weekend ya mas.

    ReplyDelete
  10. inget zaman dulu,pernah ikut MLM yang harus fokus for your dreaming..kemana2 bawa gambar tempat liburan yang dipengenin, mobil mewah, rumah mewah, dll. katanya biar fokus. denger berpuluh2 kaset ttg kisah sukses. Byk yang ambil ujungnya aja..sukses..tapi gak ada usahanya.pemanfaatan bawah sadar yang salah arah. untung cepet bangun 'n mencari realita, visi, dan misi tanpa mimpi.

    ReplyDelete
  11. Hmm.. this one reminds me of my dad who was a poor History student... and managed to get a clerical job in a furniture company... then made his way straight to founding his own company... I think it's just amazing :) Everything's from scratch, without the help of his parents (even a single cent).

    ReplyDelete