Sunday, October 21, 2007

On Nuclear Power Plant

There are heated debates again on the revival of the government plan to build the first nuclear power plant ever in Indonesia, which will reside in the northern part of Jepara Regency, Central Java.

I might be wrong, but to me it's more of a debate between those who dare to embrace the technology and those who do not; between those who understand scientifically the consequences of the technology -and deal with it- and those who think they know about it -and just want to stay away from it-. It seems that there is no resolution of the differences, especially when the opposing parties play hard with their territorial games.

Both camps actually more or less have the same objective, to serve the people and to protect the greater community from any potential dangers. It's probably more on differences in education back ground, the way they see and approach things, the type of communication and the media they use, the way their minds and hearts work that reflected in their logical and emotional behaviors when addressing the issue.

In general, scientists and engineers have actually no authority and competency to talk about social sciences, but they must learn and work with the expert of those fields when they want to apply science and technology products that will affect the greater community.

Likewise, social scientists and environmentalists have no authority and competency to talk about technical aspects of science and technology, but they need to learn and work with the expert of those fields, and facing the challenges instead of running away from it.

I believe that by trying to listen and learn, with an open mind during the communication exchanges, both parties can gain a better understanding of the other party's positions and concerns, and then instead of trying to defend each other's position and fight for a win-lose situation they can work together to develop a much better plan.

I believe that we shall embrace science and technology and use them for the benefit and advancement of humankind. We would therefore like to see the Nuclear Power Plant be built in the safest possible way, addressing all concerns of the people, including be free from corruption. Hopefully, it can eventually be one of the main energy sources when oil based energy becomes scarce.

9 comments:

  1. kalo aku pribadi seh, mendukung program tersebut, tinggal gimana cara kita menjaga nya aja, jangan pikirin buruknya dulu, gak bakal bisa maju negara kita kalo selalu takut mencoba hal yang baru

    ReplyDelete
  2. this is the good thing that we were supposed to build from long long time ago.

    ReplyDelete
  3. kami sekeluarga mengucapkan "selamat hari raya Idul Fitri, mohon maaf lahir dan bathin". Maaf agak2 telat, karena selama 2 minggu ini tidak bisa ber-internet...

    ReplyDelete
  4. dengan issue pemanasan global semestinya sudah mulai dirintis sumber energi alternatif seperti nuklir. setuju pak!

    ReplyDelete
  5. fenomena baru seperti ini mah ...kalo buat saya sih setuju2 aja, kalo pun ada dampak negatif, pasti sudah harus ada penanganannya dr awal

    ReplyDelete
  6. udah jelas alternatif sumber energi yang paling efisien tuh nuklir, jika dibandingkan sumber energi lain. Indonesia punya banyak pakar dibidang ketenaganukliran, kita nggak perlu khawatikan soal SDM, yg perlu dikhawatirkan adalah budaya korupsi di negeri ini, itu bisa berakibat fatal, aspek korupsi itulah yg membuat kami (orang2 yg bekerja di ketenaganukliran) khawatir

    ReplyDelete
  7. Tukang Nggunem9:52 PM

    Jelas kita gak perlu takut dan ragu2 buat manfaatin tenaga nuklir buat kesejahteraan manusia, hanya manusia bodo aja yang menolak dengan ketakutan yang sama sekali tidak berdasar...kalo pemerintah udah punya rencana, apapun itu, pastilah beliau2 udah mempersiapkan segalanya, termasuk meminimalisir side effectnya kalopun ada...jadi, kenapa harus berkata tidak pada sumber energi alternatif yang satu ini???

    ReplyDelete
  8. dulu pas kuliah di teknik nuklir, saya tak pernah membayangkan bahwa ternyata masalah nuklir itu bukan masalah teknloginya. tapi ya sudah lah, kalo memang ndak butuh ya ndak usah dipaksakan. masalahnya kemudian, defisit energy tahun kedepan mau isi dari mana?

    ReplyDelete
  9. Saya juga setuju dengan program ini, namun sebagai rakyat indonesia yang sudah sering denger kabar dan berita ttg pejabat yang sering korupsi dan markup proyek2x raksasa pemerintah, jadi kekhawatiran saya bukan pada nuklirnya. Namun, dijadikan ajang korupsi atau tidak proyek ini oleh penggede-penggede kita nih?!

    ReplyDelete